Gruppträning A-Ö

Box
Adrenalin och urkraft
Box är tuff träning med kampsportskänsla. Både styrka och kondition får sig en omgång, men också din explosivitet och snabbhet. Perfekt för dig som gillar adrenalin och teamkänsla – och inte är rädd för lite tuffare tag. Läs mer >>

Bulgarian bags Pop-up pass!
Med sin unika form tränar du såväl över som underkropp och bagen blir ett effektivt komplement till din träning som maximerar din styrka, muskeluthållighet, kondition, koordination och rörlighet.
En fysisk krävande träningsform - inte för den helt otränade.

Cirkel X
Ett högintensivt pass med hög gruppkänsla. Cirkelgym X är ett pass där du verkligen har möjlighet att utmana dig själv och är inget för den otränade.

Cirkelfys
Funktionell styrketräning med fartVi går in i en sal. Plockar fram alla möjliga redskap som skivstänger, kettlebells, gymband och fria vikter. På med musik. Sen: Dags för rundgång! Cirkelfys är gruppträning med fokus på styrka för hela kroppen. Du jobbar i stationer med olika redskap eller med din egen kroppsvikt. Läs mer >>

Cirkelfys soft
Cirkelfys soft är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Under hela passet tränar du i ditt eget tempo. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter belastar vi i övningarna.

Cirkelgym soft
Cirkelgym soft är ett styrketräningspass i intervaller med fokus på uthållig styrka och puls i en maskinpark. Passet är speciellt anpassat för dig som vill ta extra hänsyn till leder och muskler.

Cirkelgym
Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer/maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus.
 
Core
I Core tränar och utmanar du dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Vi tränar utan redskap och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för bålen.
 
Core soft
Här utmanar du din bålstabilitet och styrka på ett inkännande och skonsamt sätt. Vi tränar utan redskap och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
Core soft vänder sig till dig som vill träna mjukt och hänsynsfullt med leder och muskler. Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att den lugnare karaktär som soft-träning har är vad du trivs bäst med.
 

Dans crescendo - Steg för steg mot finalen Nyhet!
Dans crescendo påminner om en danskurs i miniformat. Perfekt för dig som gillar koreografi med många detaljer och dans med mycket känsla. Passets inlärning börjar alltid med de stora stegen och jobbar sedan mot detaljerna i koreografin. I slutet av passet kör hela gruppen finallåten. Det är då allt stämmer. Stegen, känslouttrycken och finesserna i perfekt harmoni med finallåten – passets crescendo!
Varje säsongs Dans crescendo har sin egen koreografi och karaktär. Stilarna kan variera: jazz, street eller något helt annat. Oavsett om dansstilen är bekant eller helt ny för dig ger det här passet dig chans att utforska nya delar av dansen. På Dans crescendo får små detaljer stort utrymme. 

Dans flow - Gör dig fri och låt kroppen gå Nyhet! Pop-up pass
Hitta känslan. Gå in i dig själv. Och bara dansa. På Dans flow får du hänga med i ett flöde av rörelser. Precis som inspirationskällorna contemporary och modern dans rymmer det här passet många olika känslor. Låtarna rör sig mellan olika uttryck vilket gör att passet växlar mellan introvert och utmanande.

Dans flow är ett suggestivt och nästan meditativt danspass. För att allra bäst uppleva helheten: ta av dig skorna och slut då och då ögonen för att fokusera helt på musiken. Träningseffekten finns i både koordination, rörlighet och lite kondition på sina ställen. Men fokuset ligger på upplevelsen. Känn dig fri på Dans flow. 

Dans fusion

Gillar du att röra dig till medryckande musik har du kommit rätt. Här blandas olika stilar som disco, funk, jazz, latino, rock och swing. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det finns inga krav på exakthet. Gillar du att leka loss och showa så gillar du garanterat Dans fusion.

Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra passet till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Enkeljympa

Enkeljympa bygger på vår Jympa. Det betyder träning för hela kroppen med enkla rörelser och stor portion glädje. Enkeljympa vänder sig främst till personer med intellektuell funktionsnedsättning, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar utifrån egna kapacitet.
Läs mer under Intellektuell funktionsnedsättning


Familjejympa
Familjejympan är lekfull jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. 

Flex
I Flex tränar och utmana du din funktionella rörlighet. Vi mjukar upp och sträcker ut musklerna, en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet.
 
Flex soft
Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar dig som känner dig stel, ovan eller tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning.
 
IntervallFlex
IntervallFlex är ett högintensivt pass för dig som vill ha en riktig utmaning.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga och smidiga.
 
Jympa soft
Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med anpassade övningar till inspirerande musik. 

Övningar är enkla och musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.
 
Jympa bas
Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. 

Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta.
 
Jympa medel
Jympa ger dig en timme med allt: styrka, kondition och rörlighet. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv.

Medel passar dig som är van att träna och gillar ett tufft tempo i träningen. 
 
Power Hour
Power Hour är ett teknikenkelt styrke- och konditionspass som vi kör med en medicinboll. Energinivån är hög - det är träningspasset för dig som vill ha en riktig genomkörare!

Step
Step är ett koreografipass där vi bygger upp block av ösiga och kul stegkombinationer på bräda. Upplevelsen blir en kombination av tränings- och danskänsla där uppbyggnaden av stegkombinationen är i fokus.
 
Step explode - Hitta kraften i steget Nyhet! 

Step explode är dans för dig som vill hårdträna. Det här är ett kraftfullt pass där stepbrädan ger dig både extra träningseffekt och mer dansutmaning. Varje låt har sin egen karaktär, koreografi och sätt att använda brädan. Karaktären på passet är energirik, explosiv och effektfull.

SkivstångIntervall
Sportig, rak och ösig styrketräning med skivstång. Passet avslutas med 15 minuters intervallträning. Vänder sig till dig som är van vid träning och vill ha en utmaning för både styrka och kondition. 

Skivstång
Sportig, rak och ösig styrketräning. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt till att lägga på många kilo.
 

Skivstång maxa - Tyngre lyft, mer styrka Nyhet! Limited Edition
Maxa styrketräningen med det här utmanande skivstångspasset. Inspirationen kommer från klassisk styrketräning, tyngdlyftning och styrkelyft. Skivstången är ständigt närvarande. I uppvärmningen får du bekanta dig med övningarna. Sedan tränar du igenom hela kroppen.
Skivstång maxa passar dig som har tränat med skivstång tidigare och vill ta träningen till nästa nivå. Passet fokuserar på styrka, teknik och raka övningar. Du bestämmer själv hur tungt du vill lasta din skivstång och du jobbar inte i takt till musiken. Ledaren guidar dig genom passet och peppar dig att orka de där sista repetitionerna av varje övning.

 

Yoga
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Passet har fokus på andning, balans och styrka - och att uppleva. Finns även som 75 min.
 
Yoga energy 
Yoga energy bygger vidare på grunderna från Yoga och vänder sig till dig som är van yogautövare. Passet är mer fysiskt utmanande och du är kvar längre i positionerna för att kunna fördjupa dem. För att du riktigt ska kunna utmanas så är passet extra långt.